چرا به روانشناس مراجعه کنیم

چرا به روانشناس مراجعه کنیم

تو این مقاله مطالب مفیدی رو درباره ی دلایل مراجعه به روانشناس و روان پزشک میخونید ، و با نوع خدماتی که بهتون ارائه میدن و با روش پیدا کردن یه مشاور خوب و کارکشته آشنا میشید.

روان شناس خوب

ما همواره تحت تاثیر اشیاء ، محیط و انسانها قرار می گیریم و خود ما هم روی دیگران اثر گذار هستیم. نتایج یک تحقیق نشون می ده حتی خنثی ترین افراد در یک زندگی با طول عمر معمولی، روی ده هزار نفر تاثیر میذارند… از مدل مو و لباس پوشیدن گرفته تا موفقیت های علمی و اجتماعی… همین تاثیر پذیری شدید باعث میشه گاهی انسان ها در مقاطع مختلف زندگی دچار مشکلات روحی و روانی بشن . طلاق، فوت عزیزان از دست دادن کار و سرمایه رفتار پدرو مادر با فرزندان و هزاران اتفاقات دیگه میتونه روح انسان ها رو درگیر خودش کنه، علاوه بر اینها بعضی از اختلالات هم ممکنه به خاطر عادات روزانه شکل بگیره ، ممکنه تلاش زیاد برای تمیزی به وسواس منجر بشه. گاهی وقت ها هم محیط زندگی روی روح و روان ما تاثیر میذاره مثل دیدن یه منظره فوق العاده زیبا، داشتن یه خونه قشنگ و یا دیدن یه فیلم تراژدیک
این ها همه نشان از درگیری شدید روح ما دنیای اطراف داره و هر چقدر بدن در معرض حوادث و بیماری ها قرار داره روح ما هم میتونه در اصطکاک با محیط و حوادث شاداب و یا به شدت مریض بشه.

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 1


دیونه ها پیش روانشناس میرن!


این باور بسیار غلطیه که متاسفانه توی جامعه ما جا افتاده و باعث ترس خیلیا از رفتن پیش روان شناس شده. مثل همه بیماری ها ممکنه ما احتیاج داشته باشم اقدام به درمان دردهای روحی خودمون بکنیم. در ادامه ی مقاله متوجه میشید در مطب یه روان شناس چه چیزی در انتظار شماست.
بیشترین مراجعات به روان شناس ها به صورت زیر دسته بندی میشه

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 2


مشاوره از دواج


بین خانواده های ایرانی برای انتخاب یه همسر مناسب معیار ها و مشخصه های کلی وجود داره. هر کس دنبال رسیدن به ایده آل ترین شخص برای زندگی مشترک خودشه و این معیارهارو با توجه به فرهنگ و علایق خودش انتخاب میکنه . متاسفانه آمار بالای طلاق نشون از ضریب بالای انتخاب های غلطه . مشاوره تو این مسیر میتونه کمک بزرگی برای شما باشه . به وسیله ی مصاحبه ها و تست های شخصیت شناسی از انتخاب های نادرست ازدواج تا میزان بالایی جلوگیری میشه

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 3


مشاوره خانواده


اختلافات زوجین از شایع ترین مراجعه ها به روان شناسه . ممکنه زوجی به دلایل مختلف با هم به سطحی از تنش برسند تا جایی که قادر به حل مشکل بین خودشون نباشند. اگه این موضوع حل نشه موارد اختلاف پشت سر هم اضافه میشن و زندگی غیر قابل تحمل میشه. تصور کنید این زوج بچه یا بچه هایی هم داشته باشند که هر روز شاهد مشاجره و گاهی زد و خورد پدر و مادرشون باشند. عملا زندگی اونها هم به شدت تحت تاثیر این خاطرات قرار خواهد گرفت. ممکنه کار به جدایی برسه و بچه های اونها هم با زندگی نباه شده ای مواجه بشن.
شاید با چند جلسه مشاوره میشد جلوی همه ی این اتفاقات ناراحت کننده رو گرفت.

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 4


مشاوره اختلالات شخصیتی مثل افسردگی ، وسواس ، پرخاشگری اضطراب و…..


این مرحله به مشکلات فردی اختصاص داره ممکنه در شخصی علائم افسردگی وجود داشته باشه که با گوشه گیری ، انتقاد های مکرر از دیگران و پرخاشگری ، احساس گناه و بد بینی به آینده و در سطح بالاتر گریه های بی دلیل و حتی قصد خود کشی، قابل شناسایی میشه و افراد در این مرحله از زندگی به طور فوری به کمک روان شناس یا راون پزشک احتیاج پیدا میکنند.
ممکنه شخصی درگیر وسواس بشه و این بیماری در سطح پیشرفته ای در هم تنیدگی شدیدی با روح و روان بیمار پیدا کنه شاید برای خیلیها این مساله ای ساده بنظر برسه اما برای مثال نمونه های زیادی بوده اند که تمیز نکردن هر لحظه ی خونه رو مساوی با مرگ همسر و فرزندانشون میدونستن. تصور کنید این آدم بچه های بیش فعال و پر انرژی هم داشته باشه. چه غم و اندوه بزرگی برای خود و دیگران خلق میکنه. مراجعه به روان شناس در این زمینه میتونه کمک بسیار بزرگی باشه
پرخاشگری و ستیزه جویی هم از جمله مشکلات روح و روان محسوب میشه. علاوه بر آن چه گفته شد ممکنه مشکلات دیگه ای هم پیش بیاد که برای انسان درد سر ساز بشه

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 5


مشاوره برای ترک مواد مخدر


شاید این قسمت قابل توضیح نباشه. چون بسیار واضح و مشخصه که افراد معتاد چه قبل از اعتیاد و چه در زمان مصرف و حتی بعد از ترک مصرف مواد مخدر، احتیاج به گرفتن خدمات روانشناسی داشته و دارند .
ابتدا برای بر طرف ساختن کمبود های شخصیتی، فرد خود را در دام اعتیاد میندازه و روح و روانش وابستگی زاید الوثفی به مواد پیدا میکنه برای ترک مواد انگیزه خودشو از دست میده و برای نجات از این وضعیت مشاور میتونه کمک زیادی به ترک کردن این فرد داشته باشه . وقتی که فرد موفق به رهایی شد باز هم ذهن او آلوده ی افکار اعتیاد باقی میمونه و توی این دوره هم باید بهداشت روانی خودشو تامین کنه . گفته میشه نود درصد اعتیاد وابستگی فکری و روحیه که تا مدت ها آثارش از بین نمیره (در حالی که میتونست از اول با مشاور صحبت کنه و مشکلاتشو حل کنه)

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 1


از کجا بفهمم به روان شناس احتیاج دارم


ما همیشه به یه مشاور خوب احتیاج داریم! شاید کمی عجیب باشه اما همونطور که برای پیشگیری از بیماری های خطرناک آزمایش های چک آب گرفته میشه برای اطمینان از سلامت روح و روان هم احتیاج به روان شناس داریم. در کشورهای توسعه یافته این موضوع کاملا جا افتاده و افراد هر چند وقت یک بار سری به مشاور خودشون میزنن.
اما در کل زمان هایی که تنش های زندگی مارو ناتوان یا خسته میکنه ( حس خیانت، دلشوره و…) یا زمان هایی که پیچ های حساس زندگی را در پیش داریم (ازدواج و…..) و حوادث ناگهانی( فوت همسر یا پدر و مادر) تعادل شخصیتی مارو بهم میزنه. در هر سطح از پیشرفت بیماری که باشیم چه از ابتدای ساده اون که ممکنه با یه جلسه بر طرف بشه یا چه در زمانی که حسابی در باتلاق بیماری روحی فرو رفته ایم و باید طی جلسات زیاد، کلاف در هم پیچیده روح و روانمونو به حالت اولش برگردونیم که ممکنه با کمک تکنیک های روان درمانی یا با استفاده از دارو این امر محقق بشه …. به هر حال برای خوب حالی در زندگی خودمان و شادابی اطرافیانمان نباید از هیچ تلاشی چشم پوشی کنیم.

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 7


روان شناس دقیقا چطوری به من کمک می کنه


هنر یه روان شناس از خوب گوش دادن و درک مطلب بالای اون از اطلاعاتی ما در جلسه مشاوره بهش میدیم شروع میشه(از نوع کلمات و حرف هایی که به زبان میاریم از تن صدا و تغییر حالات روحی هنگام بیان مشکلات ، زبان بدن و نحوه ی ارتباط گرفتن ما) و به یه نتیجه گیری کلی منجر میشه که وضعیت مراجعه کننده رو مشخص میکنه که باعث کشف مشکل ما میشه و در ادامه به درمان بیماری ما و از بین بردن علت های بیرونی و عوامل تشدید کننده بیماری می پردازه. شاید در موارد محدودی لازم باشه قرص و دارو هم تجویز کنه

چرا به روانشناس مراجعه کنیم 8

چطوری یه روانشناس خوب پیدا کنم؟

وقتی کسی یه مریضی جسمی میگیره یا مثلا دستش آسیب می بینه و به پزشک مراجعه می کنه روند خوب شدن بیماری براش کاملا مشخصه ، دکتر با آزمایش ها و عکس برداری هایی که انجام میده تصمیم میگیره قرص یا حتی جراحی تجویز کنه .
اما بیماری روانی نه دیده میشه و نه معمولا دارو لازم داره . خیلی از روان شناس های موفق بدون هیچ دارویی حال مراجعینشونو خوب میکنند


در محله اول به سراغ تجربه دیگران از جلسات مشاوره های که رفته اند بروید. مُشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید
وقتی شما میخواهید برای ساختن ساختمان یک پیمانکار انتخاب کنید . سری به پروژه های قبلی آن شخص یا شرکت می زنید ، ضمن بازدید از کل کار ، با صاحب آن جا صحبت می کنید و درباره کیفیت کار و رضایتمندی او سوال می کنید .
تجربه موفق مشاوره هایی که دیگران داشته اند میتونه کمک بزرگی به شما در انتخاب مشاور باشه


لیستی از مشاوران معروف تهیه کنید ( میتونید این لیستو از مراکز مشاوره دانشگاه ها، بیمارستان ها بگیرید)


روی اینترنت در مورد اون ها تحقیق کنید. اما همانطور که گفتم زیاد به این نوشته ها و تبلیغات و صفحات مجازی دلخوش نباشید. بازار تبلیغات روان شناس ها بسیار رقابتی شده و زمینه برخی کلاه برداری ها رو ایجاد کرده. منظور از تحقیق هزینه هاییه که اون ها بابت ویزیت از بیماراشون میگیرند و اینکه آیا بیمه های درمانی و تکمیلی نوع فعالیت اونها رو پوشش میده؟ برای مثال ممکنه درمان شما بیش از بیست جلسه طول بکشه و معمولا هزینه ویزیت ها رقم بالایی میشه


توصیه میکنم سعی کنید به جای مراجعه به مطب ، به یه کلینیک های روان شناسی مراجعه کنید . دلیل اینکار کنترل بیشتر روی مشاوران مشغول به کار در این مراکزه. شاید یه آدم متقلب صرف داشتن اطلاعات محدودی از علم روانشناسی اقدام به تاسیس مطب بدون جواز کرده باشه و بررسی مدارک اون فرد برای شما سخت یا غیر ممکن بنظر بیاد اما کلنیک ها خودشون مدارک مشاورها رو چک میکنند و زیر نظر مراجع ذی ربط فعالیت میکنند.


نکته: ممکنه بعضی از مشاورها بخوان با منحرف کردن بحث درجلسات مشاوره تعداد جلسات درمانو بیشتر کنن که لازم باشه پول بیشتری پرداخت کنید یادتون باشه از پیش کشیدن مسائل بی ربط با مشکل خودتون خودداری کنید چون به هر دقیقه جلسه ی مشاوره برای شما هزینه بر هست.


امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید

Leave your comment
دیدگاه
نام
آدرس ایمیل